vgz rek lantink fischer 946

In de zomer van 1967 werd bekend dat de Amsterdamse beatgroep The Ousiders op het fort zou optreden. Dat zorgde voor enige opwinding onder de beatboys en -girls in de stad en de regio. Het was een buitenkansje. Zo vaak had toen een provinciaaltje niet de kans om een bekende band te bewonderen. We hadden natuurlijk de Sharons, de Ambs, de Skope, de Snakes, en onze eigen Vincents. We gingen er met een paar vrienden op onze Puchs naar toe. Muziek en chicks, dat was de ideale combinatie. Het beloofde geweldig te worden! Het werd echter een immense teleurstelling. Het begon goed, net zoals op de foto zaten we aan de voeten van Wally Tax te luisteren naar de muziek. We kregen daartoe een kwartiertje de kans, toen plotseling de “hel” los brak. Vanuit het niets was er een gigantische vechtpartij begonnen. Ik kan me niet goed meer herinneren, wie er nu begon of wat de oorzaak was. Vaag meen ik me te weten dat er wat vetkuiven op af gekomen waren, die de zaak wilden verstieren. In elk geval, we vluchtten direct naar buiten, waar ook de goovies al gearriveerd waren. De vechtersbazen zaten elkaar na tot op het dak van het fort. Het optreden was al voorbij, nauwelijks voordat het begonnen was. Geld terug, daar had nog nooit iemand van gehoord. We konden makkelijker incasseren dan de verwende kindertjes van nu! Mijn zwartgele Puch stond er gelukkig nog ongeschonden bij. Ik geloof dat we daarna naar de Paddock gegaan zijn voor een biertje bij Horrie.

Verder waren er natuurljk de Kombie en de Berchmans in de Bredestraat waar de nodige actie was. Op de foto zien we de Outsiders in Instuif Carna te Einighausen, waar we ook wel op de brommer naar toe gingen. Daar begon Jan Smeets met het uitbouwen van zijn imperium. De instuiven werden populair en trokken vooral jeugd uit de middenklasse, die in tegenstelling tot de uitgaande werkende en verdienende jeugd elk dubbeltje moesten omdraaien. Vaak waren de instuiven opgezet door met de tijd meegegane geestelijken, zie de Kombie. In Sittard kon je in de aan de Rijksweg gelegen Oude Tekenschool terecht. Daar had het befaamde Kelderke zijn onderkomen, waar de jeugd uit de behoudende klasse los kon gaan. Je kon er lid worden en de lokale Sittardse schonen ontmoeten en nog meer, dat deden we dan ook graag. Het was nog niet zoals bij Dave Roelvink, maar toch, satisfaction guaranteed!! In Sittard lag ook het Zölderke, en wel in de lange winkelstraat richting Markt. Ik heb de Rob Hoeke R/B Group in het Kelderke zien optreden. Je kon met je neus de sologitaar van Frans Schuursma aanraken, zo dicht bij stond je. In Geleen had je de Hanenhof, een prima plaats om bands te zien en te dansen.

In Valkenburg had je de Scala waar alle Hollandse beatgroepen optraden. Ook de schouwburg in Sittard was in. Daar zag ik Dave Dee Dozy Beaky Mick and Tich en de Kinks in 67. De Sharons traden vaak in Meerssen op in de dancing van de Kromme Thies in de Beekstraat. Ik herinner me nog hun glanzende azuurblauwe kostuums. De band had de uitstraling en de sound van de Beatles uit 1965, fantastisch!!! In Bunde had je de Expo waar de Ambs vaak optraden. Heel geliefd waren ook de Skope, met drummer Willy Peek uit Maastricht. “Shalala be mine again”, was een hit, en ze kwamen op TV. Ik heb het nog steeds op singel! Vergeet ook niet de beatweek in juli 1969 in “De Hiemel”, met o.a.Shocking Blue, en de Golden Earrings (ik handhaaf altijd de “s”)

* Foto: The Outsiders in Instuif Carna in 1967

PS: Wie heeft er info en foto’s over het optreden van de Outsiders op fort St.Pieter

